vrijdag 18 december 2015

Waar Liefde woont...

Donderdagmiddag vijf uur. Eindelijk dringt het tot me door dat ik klaar ben met de tentamens waar ik tot gisteren met enige mate van obsessie voor geleerd had. Wat deed ik eigenlijk ook al weer als ik niet aan het studeren was? Ik opende mijn laptop en stuitte op een column die ik een paar weken terug had geschreven voor…ja, waarvoor eigenlijk? Het plan was om het in te sturen als artikel voor het kerkblaadje, maar daar bleek het iets te lang voor te zijn. Wat kun je dan doen als studente levende in de eenentwintigste eeuw? Juist – je start gewoon een blog!
            In de eerste instantie gaat de gedachte van het starten van een blog bij mij gepaard met een hoop onzekerheid en een zeker wantrouwen naar mezelf toe. Ga je het dit keer echt goed bijhouden, Shanna? En dat zonder te vervallen in nietszeggende voorspelbare posts (waar deze post allicht erg op begint te lijken…)? Tegelijkertijd blijft het bestaan van de geschreven column aan mijn hart knagen. Ik weet zeker dat het schrijven van dat artikeltje geïnspireerd was door de Heilige Geest. Welke gek gaat er anders midden in de nacht zijn of haar warme bedje uit om een kladversie van een column te schrijven? – Ik in ieder geval niet.
            Gisteravond volgde na de kerstspecial van Heel Holland Bakt op NPO2 (een geliefd programma van deze amateur bakster) een speciale uitzending van het NOS-journaal. Er bleken rellen uitgebroken te zijn in Geldermalsen, buiten de raadszaal waar de raadsleden van de gemeente aan het vergaderen waren over de mogelijke plaatsing van een asielzoekerscentrum in de gemeente. Er werd met vuurwerk gegooid naar politiemensen en de hekken werden van hun plaats gerukt. Wat angst en onzekerheid met mensen kan doen…
            In mijn hart klonk zachtjes de melodie en tekst van een psalm: Waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen. Daar woont Hijzelf, dáár wordt Zijn heil verkregen én ‘t leven tot in eeuwigheid.
            Ik veroordeel deze mensen niet, absoluut niet, ik ken net zoals iedereen het gevoel van onzekerheid en angst. Wat ik wel veroordeel zijn de daden en het gebrek aan naastenliefde dat eruit blijkt. Dorp of geen dorp, vijftienhonderd vluchtelingen of vijfhonderd, angst of geen angst, op rellen zoals die van gisteravond rust geen zegen. Het is slechts een respectloze, egocentrische actie. Een gemeente waarin veel christelijke broeders en zusters wonen zou toch moeten overlopen van de Liefde van psalm 133?
            De mogelijke participatie van broeders en mogelijk ook zusters bij een dergelijke actie roept bij mij de vraag op of wij als christenen wel goed
beseffen Wie die God is die we belijden en wat Hij ons belooft in de bovengenoemde psalm. Het lijkt erop dat God en het christelijk geloof voor een aantal (ik vrees dat hier eigenlijk ‘velen’ zou moeten staan) onder ons meer een soort vastgeroeste familietraditie aan het worden is dat iets te maken heeft met zondagsdiensten en een boek genaamd de Bijbel. Het leven is eruit. Het Leven is eruit, maar Hij blijft kloppen aan de deur van ons hart. Het tekstje ‘Hij verlaat niet wat Zijn Hand begon’ betekent namelijk dat God niet opgeeft. Hij weigert op te geven, omdat Hij Liefde is.
Hoe vaak wij ook de fout ingaan, het schrikt Hem niet af. Dus waarom laten we Hem niet gewoon binnen? Waarom laten we de asielzoekers niet gewoon binnen? Kiezen we voor zegenloze angst? Of geven we Liefde en diens zegen een kans?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten