woensdag 6 januari 2016

Abortus: wanneer is het gerechtvaardigd?

Vandaag las ik op de website van het Reformatorisch Dagblad een artikel over abortus. Hoewel ik niet per se voor het verbieden van abortus ben (er zijn nou eenmaal gevallen waarin het absoluut noodzakelijk is), vind ik net als de publiciste die aan het woord is in het artikel dat er in sommige gevallen, misschien zelfs wel de meeste, te makkelijk besloten wordt tot het eindigen van een zwangerschap en daarmee tot het in de kiem smoren van een nieuw leventje.
            Laat me van tevoren zeggen dat ik niet wens te oordelen over mensen die er om welke reden dan ook voor gekozen hebben om abortus te plegen. Als mijn lieve God die zonden niet alleen vergeeft maar zelfs vergeet mijn verkeerde beslissingen achter zich heeft gelaten, wie ben ik dan om te oordelen over andermans besluit. Let the past be in the past. Wat gebeurd is, is nou eenmaal gebeurd. Daar gaat deze post ook niet over en het artikel waar ik nu over schrijf, gaat daar mijns inzichts ook niet over.
            Dat gezegd hebbende, wil ik met jullie, lieve lezers, aan de hand van het artikel uit het RD kijken naar de toekomst van abortus. Zoals in het artikel (terecht!) wordt gesteld, is abortus schending van het liberale principe dat elk individueel mensenleven in zichzelf waardevol is. Dit leven begint bij de conceptie en niet pas na vierentwintig weken zwangerschap. Lockefeer, de publiciste die door het artikel heen aan het woord is, stelt zelfs dat abortus na verkrachting niet per se te rechtvaardigen is. Zelf verwoordt ze het als volgt: “De vraag die beantwoord moet worden is: Hoe rechtvaardigt het ene kwaad (de misdaad van de verkrachting) het andere kwaad (het beëindigen van een hieraan onschuldig mensenleven)?” Ik begrijp haar punt zeker wel, al zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen of ik hier nog zo over zou denken als ik mij in een dergelijke situatie zou bevinden. Ik hoop natuurlijk dat ik ondanks de verschrikkelijke gebeurtenis die de zwangerschap dan zou hebben veroorzaakt, de hevige emoties die daarbij komen kijken en respectievelijk de benarde situatie waarin ik me op zo’n moment door een dergelijke zwangerschap zou bevinden, ik toch voor het nieuwe leventje zou kiezen. Maar wie zal het zeggen? Misschien dat de werkelijkheid op zo’n moment wel heel anders lijkt/is voor mij.
            Lockefeer pleit aan het einde van het artikel voor een verdere afbakening van het begrip ‘noodsituatie’ in de abortuswet. Ze zegt dat abortus alleen gerechtvaardigd zou moeten zijn als het leven van moeder en/of het kind op het spel staat. Nogmaals, ik ken niet alle situaties waarin abortus wordt gepleegd en ik weet dat men niet te lichtzinnig kan speculeren over situaties waarin vrouwen zwanger worden als gevolg van – om het bovenstaande voorbeeld maar aan te houden – bijvoorbeeld verkrachting. Ieder heeft zijn eigen verhaal en eigen reden om tot een beslissing te komen, helaas ook tot pijnlijke beslissingen als abortus. Ik ben het er mee eens als gesteld wordt dat hier niet lichtzinnig over gedacht mag worden. Ieder individueel leven is ook naar mijn mening zeker van waarde. Van onschatbare waarde zelfs. Alleen betwijfel ik of een dergelijke afbakening en aanscherping van de wet werkelijk alleen goede gevolgen kan hebben. Als ik mevrouw Lockefeer was, zou ik eerst met een aantal vrouwen in gesprek gaan die abortus gepleegd hebben. Al is het maar om hen in hun keuze te leren begrijpen en erachter te komen of ze wellicht spijt hebben van die keuze en wat ze gedaan zouden hebben als die afgebakende wet destijds al gold en wat ze dus van zo’n wet vinden.
            Kortom, vind ik dat mensen die zelf niets te maken hebben met een dergelijke wet, niet zomaar de wet aan die ander kunnen voorschrijven die er wel mee te maken heeft. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik er in de eerste instantie wel degelijk mee eens was. Het artikel en de uitspraken van mevrouw Lockefeer klonken heel logisch. Toch denk ik dat men in een democratisch land als Nederland het aanscherpen van een dergelijke wet over zo’n gevoelig onderwerp beter in samenwerking met ervaringsdeskundigen kan gebeuren dan door buitenstaanders alleen.
            Tot slot wil ik u als lezer nog één ding vragen. Zou u met mij voor de vrouwen willen bidden die over deze moeilijke keuze om abortus te plegen nadenken? En wilt u dan gelijk ook bidden voor Gods wijsheid voor de mensen die nadenken om de abortuswet aan te passen? Ze zullen het nodig hebben.


Stelling bij het weekthema Het prille begin: De abortuswet moet aangescherpt worden op de manier die mevrouw Lockefeer voorstelt.

Voel je vrij om te reageren op het artikel of de stelling (of allebei).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten