zaterdag 9 januari 2016

Veranderen of...

Mijn excuses vooraf voor het verlate plaatsen van deze post (ik wilde hem gisteren posten, maar had hem door omstandigheden nog niet afgekregen). Ik zal proberen een extra post te schrijven vanavond ter compensatie :).

Oude ingeroeste gewoontes en standaardreacties of triggers op situaties, iedereen heeft er wel een paar, mijzelf incluis. Gisteren werd ik bijvoorbeeld met de zoveelste onvoldoende binnen mijn nieuwe opleiding om de oren geslagen en zag ik mijn hele toekomst voor de derde keer in duigen vallen. Ik zat meteen in de put, al moet ik de hertentamens nog maken. Wat voor hoop is er voor mij als ik mijn derde opleiding op rij niet eens haal?
            Ik ben gewoon een stresskip als het gaat om tentamens en herkansingen. Dat is simpel gezegd mijn probleem, mijn ingesleten gewoonte: stressen om tentamens. Daarnaast neig ik al snel in paniek te raken als het onvoldoendes regent en ik de boel moet herkansen: hoe kan het dat alles me zoveel moeilijker afgaat op het WO dan op de middelbare school? Op de middelbare school leerde ik nooit langer dan een halfuur voor een toets. Dat was meestal ook niet echt nodig. Maar sinds ik van mijn opleiding Japanstudies ben afgestapt, lijk ik niks meer goed te kunnen doen. Ik werkte een jaar, wat me te veel stress opleverde omdat ik me zorgen maakte om dingen waar ik niks aan kon doen, vervolgens volgde ik een paar maanden een Pabo-opleiding wat me ook niet al te best afging en waar ik opnieuw mee gestopt ben. En nu het weer fout dreigt te gaan, voel ik opnieuw de neiging opkomen om hard weg te rennen en een dun stukje aardkorst op te zoeken waar ik doorheen kan zakken na het maken van een wanhopig sprongetje.
            Tegelijkertijd probeert mijn ego mijn wonden te balsemen door strategische keuzes uit het verleden in herinnering te brengen die in werkelijkheid nooit hebben bestaan. Op zo’n punt in mijn leven is het of ik net als Anthony Spencer uit het boek De Oversteek van Paul Young, geconfronteerd wordt met het monster in mij dat alles en iedereen overal de schuld van wil geven zodat ik ogenschijnlijk zonder kleerscheuren het slagveld kan verlaten. Het looft mijn bestaan de hemel in, terwijl het intussen gewichtjes aan mijn enkels vastketent waarmee ik centimeter per centimeter dieper wegzak in mijn ellendige gewoonte, mijn fouten, mijn vermeende incapabiliteit, mijn eenzaamheid en waardeloosheid.

            God zij geprezen dat ik me bevrijd en geborgen mag weten in Zijn Liefde waar mijn ego die mij slechts koppelt aan alles wat verkeerd en fout is, geen plek meer heeft en ik de kans krijg om te veranderen, om niet zozeer een beter mens te worden (dat is een belofte die mijn ego zou maken), maar om door Zijn Liefde te zijn wie ik ben met mijn tekortkomingen en talenten. Dan zal ik vast nog weleens stressen over tentamens en onvoldoendes halen, maar dan zal het juk van mijn schaamte en vernedering van mij afvallen, omdat ik mag weten dat Hij van mij houdt, zoals ik ben, zij het een mens van twaalf ambachten en dertien ongelukken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten