dinsdag 12 januari 2016

Liefde doet bukken

De uitspraak van Moeder Theresa die nu zichtbaar is in het plaatje op de achtergrond van deze blog, komt sterk tot uiting in het verhaal van de voetenwassing van de discipelen door Jezus. Zijn laatste daad van Liefde aan zijn leerlingen – waaronder ook Judas die Hem zou verraden – voor Hij zou sterven aan het kruis, was er een van Liefdevolle dienstbaarheid. Na deze nederige daad zei Hij tot hen en tevens tot ons:
Ziet u in wat Ik aan u gedaan heb? U noemt Mij Meester en Heere, en u zegt het terecht, want Ik ben het. Als ik dan, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, moet ook u elkaars voeten wassen. Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook u zult doen zoals Ik voor u heb gedaan. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Een slaaf is niet meer dan zijn heer, en een gezant niet meer dan hij die hem gezonden heeft. Als u deze dingen weet, zalig bent u als u ze doet.
Johannes 13: 12b-17
Jezus, de Rabbi (geestelijke leermeester) die de leerlingen zo respecteerden en waarvan het langzaam tot hen doordrong dat Hij weleens de Zoon van God kon zijn, ging midden onder het eten van tafel. Sterker nog, er staat in de bijbel het volgende over het moment dat Jezus van tafel ging: “Toen dan de maaltijd plaatsvond en de duivel Judas Iskariot, de zoon van Simon, al in het hart gegeven had Hem te verraden, stond Jezus, Die wist dat de Vader Hem alle dingen in handen gegeven had en dat Hij van God uitgegaan was en tot God heen ging, op van de maaltijd” (Joh. 13: 2-4a). Hier staat dat op het moment dat Jezus opstond, Judas zojuist het plan had gevat om Hem te verraden! En hoewel Jezus dit wist (wat blijkt uit de verzen 10 en 11, waarin Jezus zegt dat niet alle discipelen rein zijn en waarin staat dat hij wist wie Hem zou verraden), waste Hij ook de voeten van deze Judas. Daarmee bediende Hij Zijn vijand en liet Hij zien wat Zijn uitspraak om je vijanden lief te hebben werkelijk betekent. Het is niet het tolereren van je vijand om dezelfde lucht in te ademen als jij, maar werkelijk liefhebben, zoals je je dierbaren liefhebt! De vrucht van een dergelijke liefde, is de dienstbaarheid en de welwillendheid om jezelf te vernederen als het ten goede komt van degene van wie je houdt.
            Onmogelijk? – Dat lijkt het in de eerste instantie wel als je het mij vraagt. Voor mij is het in het bijzonder onmogelijk, op een lachwekkende manier dan. Ik beeldde mij tijdens de gymlessen waarin we volleybalden namelijk altijd in dat de volleybal het hoofd van een opdringerig of hatelijk persoon was. Op het moment dat ik dat deed, kon ik de volleybal namelijk harder en beter raken en kwam het arme ding zelfs een keer met een klap tegen het onwijs hoge plafond van de gymzaal aan! Ik, mijn vijanden liefhebben? Dat blijkt! Als het echt het hoofd van de persoon was geweest die ik me inbeeldde, was zijn/haar hoofd destijds van de romp geslagen! Had hij/zij met bengelende beentjes en het hoofd door het plafond bovenin de gymzaal gehangen. Nee, mijn vijanden mogen zich gelukkig prijzen dat ik niet het type ben om mijn frustraties met fysiek geweld op mensen af te vuren, want dan waren ze allang een kopje kleiner geweest.

            Ik denk persoonlijk dat ik nog teveel aan het tobben ben met het hoofdstuk ‘vergeving’ om mijn vijanden ook daadwerkelijk lief te hebben zoals Jezus dat in de passage uit Johannes 13 doet. Ik zou misschien Judas’ voeten wel wassen, maar met een enorme menselijke tegenzin en het liefst nog op een manier dat het vervelend is voor hem (lekker hard tussen de tenen schuren met die linnendoek achteraf of stiekem in het water spugen of zoiets, o en vergeet de borende blik niet!). Wat dat betreft, moet ik voor iemand die het waagt een blog te schrijven over Gods Liefde nog heel veel leren. Ik hoop het zeker te leren, al maak ik liever gewoon helemaal geen vijanden meer en zou ik liever willen dat ik me niet kon ergeren aan mensen (mijzelf inbegrepen). Maar ja, lieverkoekjes worden momenteel nog niet gebakken en wie zou zich eraan (kunnen) wagen? – Juist ja! Adonai! Werp al je ergernissen (bekommernissen heb ik toch veel minder ;-)) maar op Hem en misschien dat je er nog om leert lachen samen met Hem. Bovendien zegt Jezus in de Bijbel dat alles wat je in Zijn Naam bidt, verhoord zal worden. Dus als ik – uiteraard met de nodige tegenzin – bid dat ik mijn vijanden mag leren lief te krijgen, kan ik als het goed is het eerstvolgende volleybaltoernooi waaraan ik mee zou doen, geen bal meer over het net krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten