dinsdag 5 januari 2016

Niet te geloven!

Wanneer bent u begonnen met geloven? Weet u nog wanneer u voor het eerst ‘ja’ zei tegen Jezus, tegen God? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar mijn geloof begonnen is. Het was er gewoon al zolang ik mij kan herinneren. Als kind geloofde ik al oprecht in de verhalen uit de Bijbel die mij dagelijks werden verteld. Ik was zes jaar oud toen ik voor het eerst besefte dat men niet ‘zomaar’ naar de hemel ging en omdat ik de gedachte aan de hel behoorlijk eng vond, maakte ik een tekening voor Jezus. Ik tekende iets wat Jezus aan het kruis moest voorstellen en schreef daar mijn gebedje bij. Ik bad dat mijn familie en nog wat andere namen samen met mij in de toekomst bij Jezus in de hemel mocht komen. Wanneer mij de vraag wordt gesteld waarom ik in God geloof, kan ik daar maar moeilijk antwoord op geven. Het geloof is altijd al een deel van mij geweest. Ik heb geen weet van een leven zonder Jezus, ook al zondig ik net zoals ieder ander mens.
Een tijdje terug bedacht ik een antwoord op deze vraag. Bij dit antwoord dacht ik aan mensen die geloven slechts als een ‘goede gok’ zien, in plaats van een ‘zeker weten van de dingen die men niet ziet’, zoals onze/mijn definitie luid. Als men mij in het vervolg ‘de vraag’ zou stellen, zou ik als volgt antwoorden: Waarom ik geloof? Waarom niet?
Al is de rationele kans nihil dat er een God bestaat die ooit voor het bevrijden van mij van het kwade aan een Romeins kruis heeft gehangen, bloedend zweet heeft uitgeperst en alle wreedheden, pijn en leed van de wereld voor en na Hem heeft gedragen, al is die kans verwerpelijk klein, dan nog wil ik erin geloven. Dan nog wil ik Hem danken, liefhebben, Hem alles geven wat ik heb en wat ik ben, want als Hij bestaat, weet ik dat Hij het meer dan verdient, nee, Hij verdient beter, meer, zo oneindig veel meer dan ik Hem ooit zou kunnen bieden.
Al is de kans rationeel gezien een oneindig klein cijfer dat niemand kent, dat de bloemen in het veld, de vogels in de lucht, dat ikzelf door een God geschapen ben, dan nog wil ik Hem eren, respecteren, me over Hem verwonderen keer op keer, me fascineren, overweldigd worden, vallen, springen, zingen, handelen en wezen naar Zijn wens, Zijn Liefde beamen, keer op keer.

            Waarom ik geloof? – Omdat het Jezus is. Ik heb Hem lief, omdat Hij mij eerst heeft liefgehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten